Śmiała koncepcja dotycząca modernizacji placu Żwirki i Wigury - połączonej z symbolicznym powrotem tramwaju do stolicy Podbeskidzia - staje się coraz bardziej realna - informują władze Bielska-Białej.
Zgodnie z koncepcją z 2012 roku na placu powinien stanąć tramwaj na torowisku, oryginalna giętarka szyn, oraz witryny informacyjne. Proponowaną aranżację miałby uzupełnić słup tramwajowy z epoki, rzeźby w skali 1:1 motorniczego i konduktorki, płaskorzeźba z przedstawioną trasą linii tramwajowej. Koncepcja zawiera też miejsca siedzące oraz fontannę z pięcioma szumiącymi pionami wodnymi. Na placu Żwirki i Wigury - na ścianie zabudowy oficynowej - powstał już mural przedstawiający stare zdjęcie z czasów świetności bielskiego tramwaju.
Obecnie magistrat jest na etapie wyboru wykonawcy dokumentacji projektowo-kosztorysowej tego przedsięwzięcia.
Dodajmy, że tramwaje elektryczne w Bielsku pojawiły się wcześniej niż w Warszawie, Krakowie czy nawet Wiedniu. Pierwsza próbna jazda bielskiego tramwaju odbyła się 23 października 1895 r. i wypadła pomyślnie.
Linia tramwajowa nr 1 biegła od dworca kolejowego ulicami: 3 Maja - Zamkową - 1 Maja – przez pl. Mickiewicza - Partyzantów – gen. Józefa Kustronia - Olszówka - do Cygańskiego Lasu (dzisiejsze nazwy ulic). W latach 1925-1926 wybudowano nowy odcinek trasy tramwajowej, przebiegał on ulicą Zamkową i Partyzantów (Blichową) przez plac Żwirki i Wigury (wówczas Wyzwolenia), na którym powstała najdłuższa w Bielsku 90-metrowa mijanka. Plac Żwirki i Wigury stał się centralnym punktem linii tramwajowej.
Od 1951 roku w mieście funkcjonowała również linia nr 2, która kursowała od dworca ul. Piastowską do Hulanki. Bielskie tramwaje zlikwidowano w 1971 roku.
źródło: UM Bielsko-Biała
Redakcja mamNewsa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy Internautów. Prosimy
o kulturalną dyskusję i przestrzeganie regulaminu portalu. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane.
Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu. Wszelkie problemy z funkcjonowaniem portalu,
usterki, uwagi, zgłoszenia błędów prosimy kierować na:
[email protected]
Brak komentarzy