Starostwo walczy z azbestem. Mieszkańcy mogą otrzymać dotację

Region, Bielsko-Biała, Polityka, Gospodarka, Wiadomości, 27.01.2020 18:30, ap, informacja prasowa
W powiecie bielskim znajduje się ponad 11 ton azbestu. To musi się zmienić! Mieszkańcy, którzy chcą usunąć szkodliwy materiał ze swojego domu, mogą uzyskać dofinansowanie.
Starostwo walczy z azbestem. Mieszkańcy mogą otrzymać dotację
Azbest w powiecie bielskim

Z likwidacją niebezpiecznego dla środowiska i zdrowia materiału gminy w naszym powiecie radzą sobie całkiem dobrze.

Zgodnie z Wojewódzkim Programem Usuwania Azbestu do końca 2018 r. z terenu powiatu powinno zniknąć 34% wyrobów azbestowych, a zlikwidowana została już prawie połowa! Ostateczny termin dla całego kraju to 2032 r. Najczęściej azbest występuje na budynkach gospodarczych.

- Wynika to z tego, że mieszkańcy w pierwszej kolejności wymieniają dach i elewację w domu. O budynkach gospodarczych myślą w drugiej kolejności i takie właśnie głównie pozostały na terenie powiatu - mówi Agnieszka Chylak, autorka opracowania „Program usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest dla powiatu bielskiego".



Mieszkańcy mogą starać się o dotację

Mieszkaniec zainteresowany usunięciem azbestu (wraz z demontażem lub bez) powinien zgłosić się do swojego urzędu gminy i zapytać, kiedy jest nabór wniosków o dofinansowanie, jakie są jego zasady, ile pieniędzy może otrzymać itd. W każdym samorządzie odbywa się to na innych zasadach.

Gminy pod kontrolą

- W prawie wszystkich gminach przeprowadzono inwentaryzację wyrobów azbestowych w terenie. Ich wyniki powinny być zgodne ze stanem faktycznym. Tylko gmina Czechowice-Dziedzice oparła się w tej kwestii na danych z ankiet. Najwięcej takich materiałów znaleziono na terenie gmin: Wilkowice, Buczkowice oraz Porąbka, najmniej w gminach: Jaworze i Kozy. Mowa tutaj o budynkach prywatnych oraz obiektach należących do innych podmiotów, w tym przedsiębiorstw - wyjaśnia Magdalena Fritz, rzecznik prasowy powiatu bielskiego.

Do końca 2018 r. na usuwanie wyrobów azbestowych wydano w powiecie bielskim 1,6 mln zł, większość to środki własne samorządów, natomiast cztery gminy: Bestwina, Buczkowice, Jaworze i Porąbka korzystały ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach.

Zobacz także

Napisz komentarz

Redakcja mamNewsa.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy Internautów. Prosimy o kulturalną dyskusję i przestrzeganie regulaminu portalu. Wpisy niezgodne z regulaminem będą usuwane. Dodając komentarz, akceptujesz postanowienia regulaminu. Wszelkie problemy z funkcjonowaniem portalu, usterki, uwagi, zgłoszenia błędów prosimy kierować na: [email protected]

Musisz być zalogowany, aby dodawać komentarze.

Brak komentarzy