Nowe odcinki S1
Budowa drogi ekspresowej S1 Bielsko-Biała -Żywiec-Zwardoń w zakresie obwodnicy Węgierskiej Górki jest jednym z kluczowych przedsięwzięć objętych rządowym Programem Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023, które zapewni bezpośrednie szybkie połączenie na trasie Bielsko-Biała - granica polsko-słowacka (Zwardoń) - Svrcinovec (powiat Czadca, Słowacja). Na trasie wybudowane zostaną dwa tunele. Wykonawca wybrany przez Generalną Dyrekcję Drog Krajowych i Autostrad zaoferował wykonanie drogi za kwotę 1 378 952 702,84 zł brutto.
Podczas spotkania GDDKiA ogłosiła przetargi na dwa pierwsze odcinki S1 - pierwszy - „Węzeł „Kosztowy II" (z węzłem) – węzeł „Oświęcim" (bez węzła) oraz odcinek drugi - „Węzeł „Oświęcim" (z węzłem) – Dankowice".
Budowa S1 od Bieska-Białej do Mysłowic to kolejny odcinek po tzw. obejściu Węgierskiej Górki, dzięki któremu, trasa S1 będzie bezpieczną i wygodną drogą oraz ekspresowym połączeniem od granicy państwa w Zwardoniu aż do lotniska w Pyrzowicach i autostrady A1. To najdłuższa część trasy z planowanych do budowy lub przebudowy odcinków drogi S1. Docelowo droga S1 będzie mieć długość 135 km.
Budowa S1 od Bieska-Białej do Mysłowic to kolejny odcinek po tzw. obejściu Węgierskiej Górki, dzięki któremu, trasa S1 będzie bezpieczną i wygodną drogą oraz ekspresowym połączeniem od granicy państwa w Zwardoniu aż do lotniska w Pyrzowicach i autostrady A1. To najdłuższa część trasy z planowanych do budowy lub przebudowy odcinków drogi S1. Docelowo droga S1 będzie mieć długość 135 km.
[ORBAZ1]
Rewitalizacja śląskich linii kolejowych
W Muzeum Śląskim podpisano także umowę na budowę linii kolejowych Bronów-Bieniowiec-Skoczów-Goleszów-Cieszyn/Wisła Głębce.
- Dzisiejsze podpisanie umów na rewitalizację linii jest zwieńczeniem naszej wielomiesięcznej pracy. Za doprowadzenie zadania realizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego zostaliśmy docenieni przez Komisję Europejską. Eksperci podkreślają, że w sytuacji kiedy po przetargu okazało się jak znacznej kwoty brakuje do tego, aby inwestycje rozpocząć, wykazaliśmy się determinacją w dążeniu do celu. To również przykład, że współdziałanie przynosi wymierne korzyści. Dziękuję za zaangażowanie premierowi Mateuszowi Morawieckiemu, ministrowi Jerzemu Kwiecińskiemu, sekretarzowi stanu Grzegorzowi Pudzie i podsekretarzowi stanu Tomaszowi Robaczyńskiemu. Zwiększenie funduszu kolejowego o 18 mln zł, czyli jednocześnie zwrot pomniejszonej dotacji także przyczyniło się do tego, że umowy zostały podpisane – powiedział marszałek województwa śląskiego Jakub Chełstowski.
Projekt rewitalizacji linii kolejowych na wskazanych odcinkach o łącznej długości prawie 52 km.
Prace obejmują: wymianę nawierzchni torowej, kompleksową przebudowę sieci trakcyjnej na stacjach objętych przebudową układu torowego, przebudowę istniejących i budowę nowych urządzeń oświetlenia zewnętrznego, zabudowę nowych napędów zwrotnicowych, nowych sygnalizatorów, urządzeń systemowej kontroli zajętości torów i rozjazdów, zabudowę urządzeń łączności przewodowej, radiotelefonów wraz z rejestratorami rozmów, budowę nowych linii kablowych, przebudowę przejazdów kolejowych oraz budowę Lokalnego Centrum Sterowania.
Dzięki odbudowie linii, zarówno pociągi pasażerskie, jak i towarowe będą mogły jeździć z większą prędkością. Poprawa połączenie kolejowego południa Polski z Beskidem Śląskim przełoży się również na poprawę atrakcyjności turystycznej regionu.
Planowane zakończenie projektu to koniec grudnia 2021 roku. Wartość całkowita projektu to 565,6 mln zł z czego dofinansowanie wynosi 367,2 mln zł.
Brak komentarzy